Vyvlastnenie pozemkov kvôli diaľniciam
Štát už môže stavať diaľnice aj na súkromných pozemkoch. Pomôže mu k tomu s pripomienkami schválený návrh novely zákona o jednorazových mimoriadnych opatreniach v príprave niektorých stavieb diaľnic a ciest pre motorové vozidlá. Novela, ktorú včera schválila vláda, tak rozširuje pôsobnosť nielen na úseky stavané cez PPP projekty, ale na celú nadradenú dopravnú infraštruktúru.
Pokiaľ ju schváli parlament, platiť by mohla začať už od 1. januára. Schválená novela predovšetkým rozširuje zoznam diaľnic a rýchlostných ciest, tvoriacich nadradenú dopravnú infraštruktúru, na celú plánovanú sieť D1 až D4 a R1 až R8. Novela, ktorú predložil minister dopravy Ľubomír Vážny, zároveň dopĺňa zákon o katastri nehnuteľnosti a takisto niektoré ďalšie zákony.
Zákon o jednorazových mimoriadnych opatreniach umožňuje štátu začatie diaľničných stavieb aj na majetkovo nevysporiadaných pozemkoch. Pôsobnosť prvostupňového stavebného úradu vo veciach územného konania pre stavby diaľnic a rýchlociest má byť prenesená z obcí na krajské stavebné úrady. Odvolacím orgánom na druhom stupni má byť Ministerstvo výstavby a regionálneho rozvoja SR.
Predkupné právo na pozemky pod cesty
"Náhrada za výkup pozemku alebo stavby je 1,2 násobok náhrady v peniazoch za ich vyvlastnenie podľa všeobecných predpisov, ak je kúpna zmluva uzatvorená pred začatím vyvlastňovacieho konania," uvádza sa v návrhu novely zákona o jednorazových mimoriadnych opatreniach v príprave niektorých stavieb diaľnic a rýchlociest.
Predkupné právo štátu zo zákona vzniká podľa materiálu na pozemku, na ktorom sa má uskutočniť stavba diaľnice a cesty pre motorové vozidlá. Predkupné právo štátu má byť zapísané do katastra nehnuteľností na návrh právnickej osoby zriadenej štátom, ktorého prílohou bude autorizačne a úradne overený geometrický plán.
Urýchli sa tender na výber mýta
Vládou schválená novela môže podľa ministra dopravy urýchliť tender na elektronický výber mýta. Mýtny tender totiž nie je stále uzatvorený pre opakujúce sa nové námietky neúspešných konzorcií, čo znemožnilo zavedenie mýta v plánovanom termíne od začiatku roka 2009. Ak by novela s výnimkou niektorých častí nadobudla účinnosť dňom vyhlásenia ešte v tomto roku, koncesná zmluva na výstavbu a prevádzku elektronického mýtneho systému by podľa Vážneho mohla byť uzatvorená zrejme už do konca tohto roka.
Na výstavbu mýtneho systému je pritom potrebných približne osem mesiacov. Návrh novely zákona o obstarávaní predložili spoločne minister dopravy a predseda Úradu pre verejné obstarávanie (ÚVO) Béla Angyal.
Schválenie novely zákona o verejnom obstarávaní si podľa ministra dopravy vyžiadal narastajúci počet námietok od vyradených uchádzačov v mýtnom tendri, ako aj ich zneužívanie na predlžovanie tendra. Počet námietok podaných v tendri na elektronický výber mýta na Úrade pre verejné obstarávanie už stúpol na desať. Množstvo podávaných námietok by mohli obmedziť aj kaucie, ktoré by po zamietnutí námietky prepadli v prospech štátu. Uvedená novela má zároveň urýchliť priebeh aj ostatných väčších obstarávaní. Ide napríklad o plánovanú výstavbu diaľničných úsekov či nového terminálu na bratislavskom letisku.
Nové dva úseky
Zákon o niektorých opatreniach na urýchlenie prípravy výstavby diaľnic a rýchlociest vláda doplnila o dva nové plánované úseky rýchlociest R1 Banská Bystrica - Ružomberok a R8 Partizánske - Topoľčany - Nitra. Poľnohospodárska pôda a lesné pozemky majú byť využité pri stavbe diaľnic a rýchlociest len na základe záväzného stanoviska k ich odňatiu.
Schválenie novely sa na štátnom rozpočte od začiatku budúceho roka prejaví zvýšením výdavkov v rezorte výstavby o 37,54 mil. Sk (1,25 mil. €). Pôjde o zdroje na 35 funkčných miest na 8 krajských stavebných úradoch a 6 miestach na ministerstve výstavby. V prípade účinnosti zákona od 1. novembra 2008 výdavky rezortu výstavby vzrastú o 1,07 mil. Sk (35,52 tis. €)